Everything is Illuminated door Jonathan Safran Foer || Review

IMG_6474

Op het moment ben ik bijna klaar met een paper die ik voor uni moet schrijven. Het is voor de cursus Omstreden Verleden en daarvoor heb ik Everything is Illuminated van Jonathan Safran Foer nog eens goed doorgebladerd. Het boek heb ik al eens voor een eerdere cursus gelezen, maar was er kennelijk toen niet helemaal bij met mijn hoofd. Dat gebeurt me nog wel eens haha!

Het boek heb ik toen namelijk maar vier van de vijf sterren gegeven op Goodreads. Dat kan komen doordat het boek nogal ingewikkeld in elkaar zit als je het voor de eerste keer leest en je er verder niet in verdiept (althans, dat was bij mij het geval) Nu ik het uitgebreid moet analyseren voor college, kan ik het met een gerust hart vijf van de vier sterren geven! Het zit zo goed in elkaar en het verhaal achter het verhaal is ook nog eens interessant!

IMG_6475

“The only thing more painful than being an active forgetter is to be an inert rememberer.”

Ik had hier net een uitgebreide samenvatting geschreven over wat er allemaal in het verhaal gebeurt. Het werd alleen een wel héél uitgebreide samenvatting en heb ‘m dus maar geschrapt. (er staan vast genoeg samenvattingen op internet (; ) Wat ik ten eerste zo mooi aan het verhaal vind, is de schrijfstijl van Jonathan Safran Foer. Hij speelt heel erg met de taal, zinsconstructies en verhaallijnen. Dit alles zorgt ervoor dat je je optimaal kan inleven in de personages en meegesleept wordt in het verhaal. (ook zorgt het voor een hoop verwarring, maar dat telt even niet mee) Daarnaast is het onderwerp van het verhaal interessant. Met dit verhaal houdt Foer namelijk de herinnering aan de Holocaust in leven, waardoor mensen herinnerd worden aan de verschrikkelijke gebeurtenissen die in de Tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonden. Dit klinkt niet héél erg leuk om te lezen, maar belangrijk is het zeker wel. De Holocaust (en gebeurtenissen die daarbij horen) is, naar mijn mening, iets wat nooit vergeten mag worden.

IMG_6477

Ooh, ik zou nog zoveel meer over dit boek kunnen schrijven, maar zoveel wil ik niet van jullie vragen (gelukkig kan ik me helemaal uitleven in mijn paper van 3000 woorden). Als je trouwens op de hoogte wil blijven van wat ik allemaal nog meer lees en wat er op mijn TBR-lijst (To Be Read) staat, kun je mij altijd als vriend toevoegen op Goodreads! *klik*

Naast posts zoals deze kun je voortaan ook wat meer persoonlijke posts verwachten. Posts over recepten, outfits, gedachten, lifestyle en nog veel meer! Ik hoop dat je het leuk vindt! (:

One thought on “Everything is Illuminated door Jonathan Safran Foer || Review