Atonement van Ian McEwan || Review

image

Omdat ik van het weekend bij mn moeder doorbreng en ik vergeten ben foto’s te maken van het boek Atonement van Ian McEwan, maak ik gebruik van foto’s die ik op pinterest gevonden heb! Ik moest het boek eigenlijk vorig jaar al hebben gelezen voor college, oeps! Ik wilde ‘m toch echt een keer lezen en het heeft me niet teleurgesteld, wat is het toch geweldig in elkaar gezet en zo mooi!

Het boek gaat over Briony. Ze heeft een enorm rijke fantasie en houdt van verhalen schrijven. Op een dag ziet ze haar zus, Cecilia, en Robbie de tuinman bij de fontein staan. Ze merkt dat er iets tussen de twee afspeelt. Uit wat ze ziet, trekt Briony haar eigen conclusies en mede dankzij deze en nog andere gebeurtenissen maakt ze diezelfde dag nog een enorme fout. Een fout die verschrikkelijke gevolgen heeft, vooral voor Robbie en Cecilia. Robbie wordt beschuldigd van verkrachting waardoor hij en zijn nieuwe liefde, Cecilia, uit elkaar worden gehaald. Gedurende haar tienerjaren komt Briony erachter dat ze een enorme vergissing heeft gemaakt en probeert vervolgens een verhaal te publiceren, waarin Cecilia en Robbie uiteindelijk toch nog bij elkaar kunnen zijn, om zo haar spijt te kunnen betuigen.

image

Wat ik zo ontzettend mooi vond aan het verhaal, is dat je het verhaal leest wat Briony probeert te publiceren. Briony is hierdoor een onbetrouwbare verteller: wat er in het verhaal wordt gezegd, hoeft niet waar te zijn. Daar kom je pas op de laatste paar bladzijdes achter. Robbie moest in de Tweede Wereldoorlog vechten in Frankrijk en overleed daar uiteindelijk. Cecilia is in diezelfde periode overleden bij een bomaanslag. Dit alles komt in het verhaal van Briony echter niet voor. In het verhaal lees je dat Robbie en Cecilia beiden nog leven en na de oorlog weer bij elkaar zijn. Ik werd er serieus een beetje verdrietig van. Robbie en Cecilia hadden elkaar net gevonden, werden toen op een verschrikkelijke manier uit elkaar gehaald, en zien elkaar vervolgens nooit meer. Dit is toch wel mijn zwakke plek, merk ik, en opnieuw krijg ik nu een brok in mijn keel!

Op het moment lees ik Noodlot van Louis Couperus, ook weer een verhaal waarin twee geliefden uit elkaar worden gehaald! Ik heb Noodlot bijna uit en daarna begin ik met Een Bitterzoete Erfenis van Elaine Kagan. Daarnaast heb ik natuurlijk ook nog gewoon college en er staat me een drukke week te wachten! Wish me luck!

One thought on “Atonement van Ian McEwan || Review