Top 5: Genres

IMG_6956-001

Gisteren postte ik op instagram een foto waarbij ik zei dat Thriller toch wel mijn favoriete genre is. Dat is nog steeds zo, maar dat betekent niet dat ik andere genres niet bijna even leuk vind! Vandaag wil ik jullie dan ook mijn Genre Top 5 laten zien!

 

IMG_6895
5. Modern Classics
Deze boeken heb ik ook allemaal moeten lezen voor college, voor verschillende cursussen. Lolita van Vladimir Nabokov springt er voor mij toch wel uit! Ik vind het zo’n bizar, maar toch ook interessant boek! Je leest over een volwassen man die een ‘relatie’ begint met een 12 jarig meisje, als het al een relatie genoemd mag worden. Je eerste reactie is dan natuurlijk ‘bah’, maar Nabokov beschrijft het allemaal op zo’n manier, dat je vaak vergeet waar je eigenlijk over leest. En dan komt de realisatie weer terug: je leest over een pedofiel en zijn ‘liefde’ voor een zogenaamde nymph.

De Modern Classics van Penguin Books zijn allemaal geschreven in de 20e eeuw en gaan over diverse, maar stuk voor stuk interessante onderwerpen die de mensen in deze periode bezighielden.

IMG_69864. Dystopia
Voor de cursus “Utopian Imagination” van mijn studie heb ik een aantal dystopische verhalen moeten lezen, waaronder The Time Machine van H.G. Wells, Brave New World van Aldus Huxley (eigenlijk moest ik ook We van Yevgeny Zamyatin lezen, maar oeps, heb ik niet gedaan) I absolutely loved it! Natuurlijk heb ik ook The Hunger Games van Suzanne Collins gelezen en wauw. Geweldig. Ik weet niet of The Circle van Dave Eggers ook telt als een dystopisch verhaal, maar ik vind het een redelijke dystopie, de wereld die daarin beschreven wordt. Het gaat over een enorm internet bedrijf die langzaam de hele wereld overneemt, een beetje een bedrijf zoals Apple dat is (we hebben het toen in een andere cursus veel met Apple vergeleken). Niemand heeft meer enige vorm van privacy en voor de rest ga ik er niks meer over zeggen, je moet het maar gewoon lezen (;

Het fijne aan dystopias vind ik dat er zoveel verschillende plots zijn! The Hunger Games verschilt enorm van The Time Machine, het enige wat ze gemeen hebben, is dat ze een toekomst beschrijven die voor de meesten geen pretje is. Ik zou het persoonlijk niet heel fijn vinden om mensen te moeten vermoorden, alleen omdat een ‘hoger persoontje’ dat zegt.

IMG_65923. New Adult

Op de vijfde plaats staat het genre ‘New Adult’. Ik heb er nog niet heel veel van gelezen, eigenlijk alleen Wacht op mij van J. Lynn en Fifty Shades of Grey van E.L. James. (Is die laatste eigenlijk wel New Adult? Of is dat gewoon uhm, purnugrufie?) Nou ja, ik hou er blijkbaar wel van om over andermans relatie te lezen en al hun moeilijkheden en ‘steamy moments’. Jup. Wacht op mij (waarover hier een review te vinden is) was daarnaast ook een geval waarin veel spanning werd opgebouwd. Avery had een geheim, die je eigenlijk pas helemaal aan het eind van het verhaal helemaal te weten komt. Ik wil zeker meer van dit genre gaan lezen!

New Adult is een redelijk nieuw genre en is voor de leeftijd van 18-30 jaar en gaat ook over mensen in die leeftijdscategorie.

IMG_69852. Fantasy
De volgende twee genres nemen ieder een eigen plank in in mijn boekenkast. Allereerst Fantasy. Dit is waar mijn liefde voor lezen mee begonnen is. In groep drie probeerde ik voor het eerst te beginnen met de Harry Potter serie. Natuurlijk was ik toen nog veel te jong om überhaupt maar iets te begrijpen van wat er gebeurde. De rest van mijn leescarrière op de basisschool bestond daardoor ook voornamelijk uit het proberen te lezen van Harry Potter en de Steen der Wijzen (Ik móest en zou ‘m lezen!). Zodra ik het eerste boek dan eindelijk uit had, volgde de rest van de serie al gauw. In groep acht las ik de serie Hart van Inkt van Cornelia Funke en dat was de serie die me helemaal in de leeswereld bracht. 

Het heerlijke van Fantasy is voor mij, cliche, dat je even totaal uit deze bizar rare wereld kunt verdwijnen, om weer te verschijnen in de volgende bizar rare wereld, die vaak net een tikje fijner is dan deze (nadat de evil guy verslagen is natuurlijk).

IMG_69841. Thriller/horror
Ik heb gemerkt dat ik me toch echt het beste kan verliezen in een fijne thriller/horror. Al van jongs af aan heb ik iets gehad met ‘het enge’ en dat is nooit verdwenen. Tegelijkertijd ben ik een enorm watje, laat je niet misleiden. Zelfs als ik weet dat Pieter (vriend) achter de deur staat om me te laten schrikken, lig ik, na de daadwerkelijke schok, de volgende tien minuten bij te komen op de bank. Oké, dat is natuurlijk een beetje overdreven, maar je begrijpt me wel. Toch vind ik het altijd weer ‘leuk’ om ‘s nachts, als het donker is en ik alleen thuis ben, te lezen over een stalker die mensen op gruwelijke wijze vermoord. Ja, superleuk toch? Ik vind van wel.

Ergens heb ik ook de wens om aan het eind van mijn leven alle Stephen King boeken te hebben gelezen. Zoals je op de foto kunt zien, schiet het nog niet echt op. Maar, één bezoekje aan de kringloopwinkel en ik ben zo weer vijf boeken van the King verder!
Zoals je misschien gemerkt heb, heb ik deze post niet op de normale dag en tijd geplaatst. Ik ben namelijk van plan om wat meer ‘random’ te gaan schrijven. Ik merk dat ik het de ene dag te druk heb met college en er totaal geen tijd voor heb (oftewel, de woensdagen) en de volgende dag heb ik zeeën van tijd, maar is het geen ‘postdag’. Vanaf nu kun je dus ‘random’ berichtjes verwachten! Tot de volgende keer (;

Leave a Reply

