5 tips om meer te lezen

IMG_6736

Voordat ik met de studie Literatuurwetenschap begon en ik me nog niet zo fanatiek met boeken bezighield, zat ik in een redelijke leesdip (voor zo’n 5 jaar ofzo, oeps) Ik was namelijk te druk bezig met puberen en mezelf te vinden, en had daarnaast geen tijd meer om ook nog boeken te lezen. Ik had geen idee dat lezen ook daadwerkelijk een passie kon zijn en zocht meer naar mijn eigen passie in muziekinstrumenten enzo (waar ik ‘m niet vond), want daar vonden de mensen om mij heen hun passie. Niet in boeken. Maar ik merk dat ik weer langzaam van het onderwerp afdwaal. Waar ik het over wilde hebben is hoe je uit een zogenaamde ‘reading slump’ kunt komen. Daarnaast ook hoe je meer tijd in je drukke leven vrij kunt maken voor het lezen van al die boeken die je stiekem al jaren geleden had moeten lezen. Hier zijn mijn tips!

1. Lees wat jij leuk vindt!
Ik begin maar gewoon meteen met de tip die ik het allerbelangrijkst vind: Lees boeken waarvan je zeker weet dat je ze leuk vind! Als ik iets lees wat ik stiekem niet zo leuk vind, merk ik dat ik het lezen uit ga stellen. Krijg zin in het lezen van je boek! Ook al is dat ene boek nog zo populair; als je weet dat jij het minder leuk zal gaan vinden, begin er niet aan en lees eerst de boeken waarin je echt zin hebt! In de bookbloggers/bookstagram wereld zijn Young Adult boeken enorm populair. Nu weet ik van mezelf dat ik vrij weinig met dit genre heb: ik lees liever een goede thriller of fantasy. Ik zou mezelf er natuurlijk toe kunnen dwingen om óók meer Young Adult te gaan lezen, maar daar maak ik mezelf niet (altijd) blij mee.

IMG_7005

2. Heb altijd een boek bij je.
Er zijn op een dag vaak genoeg van die momentjes dat je eigenlijk alleen maar voor je uit kunt staren. Waarom niet voor je uit staren waarbij je ook nog eens in een andere wereld terecht komt? Als je zulke momentjes kun je makkelijk vullen met het lezen van een aantal bladzijdes uit het boek dat in je tas zit! Ik heb zelf áltijd een boek bij me, ook al ga ik maar voor een paar uurtjes naar m’n ouders (of soms zelfs naar de supermarkt). Op deze manier is het veel makkelijker om meer te lezen!

3. Vul je ‘staarmomentjes’ met lezen! 
Deze tip sluit aan bij de vorige, namelijk: heb je een half uur vrij tussen lessen? Lees! Moet je een uur reizen met de trein? Lees! Meestal, ik zelf ook, hebben mensen de neiging om deze korte vrije momentjes te vullen met het wegstaren van de tijd op hun telefoon/tablet. Ik moet mezelf dan soms ook redelijk dwingen om ook daadwerkelijk te lezen in plaats van weer een stom spelletje te spelen op m’n tablet. Tegelijkertijd merk ik altijd dat ik het fijnst lees in de trein! Thuis wordt je al snel afgeleid door je konijn/kat/hond/vriend/koelkast, in de trein is dat minder vaak het geval!

IMG_6738

4. Heb een volgend boek klaarliggen.
Ook al ligt het boek alleen nog maar klaar in je hoofd, als je weet wat je na je ‘current read’ wil gaan lezen, is de kans kleiner om tussendoor in een ‘reading slump’ te raken. Een handige DIY hiervoor is een TBR-jar (waarover ik eerder een post heb geschreven). Op deze manier heb je iets om naar uit te kijken!

5. Blijf plezier beleven aan het lezen!
Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar als je merkt dat je écht geen zin hebt om te lezen, doe het dan niet. Lezen moet wel leuk blijven natuurlijk! Wanneer je jezelf moet dwingen om te gaan lezen en je eigenlijk constant met je hoofd bij die ene leuke serie bent, of stiekem een vreetfestijn wil houden in de keuken, doe dat dan. Als je van lezen huiswerk maakt (wat natuurlijk nooit leuk is, duh), dan beleef je er algauw veel minder plezier aan en zul je langzaamaan juist minder gaan lezen.

Ik hoop dat deze tips je helpen als je je momenteel in een reading slump bevindt of als je gewoon meer wil lezen! ♥

Leave a Reply

