Over mijn konijntje, Mellon

IMG_7101

Na jaren fantaseren over het hebben van mijn eigen beste vriendje in de vorm van een konijn, was het afgelopen december dan eindelijk zover: voor mijn 21e verjaardag kreeg ik mijn eigen konijntje.

En wat doe je dan als eerst als je weet dat er binnenkort een nieuwe viervoeter door je huis zal gaan huppelen? Juist, een naam verzinnen. Ik wilde heel graag dat het een speciale naam zou worden en niet zoiets als “Pluisje” (begrijp me niet verkeerd, ik heb in mijn leven genoeg Pluisjes gehad). Dus begonnen Pieter en ik, tijdens het wachten op de bus, na te denken over een naam. Omdat ik een enorme boekennerd ben, kwamen we al gauw uit op karakters uit mijn favoriete boeken, maar om m’n konijn nu Harry te gaan noemen? Nee, bedankt. Uiteindelijk kwamen we op de naam Mellon. Dit komt uit de Lord of the Rings trilogie van J.R.R. Tolkien en betekent in het Elfs “vriend”. Als dat niet de perfecte naam voor een nieuwe beste vriend is, weet ik het ook niet meer!

Ja, en dan moet je het konijn zelf nog uitzoeken. Het liefst wilde ik een fluffy, harig beest en die kreeg ik dan ook. We gingen naar een gezin in Staphorst en daar ontmoette ik voor het eerst mijn Mellon: een vrouwelijk, wit angora konijn. Het was liefde op het eerste gezicht! Helaas kwam ik er al snel achter dat deze liefde meer tijd, geduld en geld zou gaan kosten dan ik vooraf had ingepland. De vorige eigenaars hadden, in mijn ogen, het beestje behoorlijk verwaarloosd; overal dikke klitten, te lange nagels waardoor hij waarschijnlijk ergens achter is blijven haken en er zo zelfs een nagel heeft uitgetrokken en schuw. Ik probeerde eerst zelf nog de klitten uit haar vacht te kammen, maar merkte al gauw dat dat in mijn eentje nooit zou gaan lukken. Dus gingen we naar de trimster!

1915976_10206412498770474_564570743228925786_n

Na bijna vijf uur lang te hebben gezeten (opgedeeld in twee keer 2,5 uur ongeveer) was Mellon zo goed als klitvrij. Als kers op de taart kreeg ik ook nog eens te horen dat het hier niet om een angora konijn zou gaan, maar om een teddy dwerg. En oh ja, het was ook geen vrouwtje, maar een mannetje. Dit liet nog maar eens zien dat de vorige eigenaars geen flauw benul bleken te hebben van wat ze drie jaar lang in huis hadden. Het heeft heel veel energie gekost, maar ik ben oh-zo blij dat ik dit lieve beestje daar heb weggehaald en dat ik ‘m nu lekker in mijn huisje kan verwennen.

De boodschap  die ik stiekem aan mijn verhaal mee wil geven is: denk er GOED over na, voordat je een konijn in huis haalt. Lees je in over hoe je jouw konijn een goed leven kan geven. Konijnen zijn absoluut geen beestjes die je koopt en vervolgens kan laten zitten in een kooi achterin je tuin. Nee. Een konijn heeft ruimte nodig om te kunnen rennen en springen. Een konijn heeft eerst hooi en groente nodig. Daarna pas korrels. Bovenal, een konijn heeft heel veel geduld en vooral liefde van zijn baasje nodig, wil hij of zij een fijn leventje kunnen leiden. Konijnen zijn echt geweldige beestjes, echt. Je moet ze alleen de kans geven om dit aan je te laten zien.

Zo, genoeg geklaagd, ik ga mijn konijn knuffelen.

2 thoughts on “Over mijn konijntje, Mellon

  1. Goed stukje (en je konijn is vet schattig), maar idd, mensen kopen zomaar huisdieren zonder er goed over na te denken. Een diertje heeft tijd en ruimte nodig, maar dat beseft niet iedereen. Goed dat je hem daar weg gehaald hebt 🙂

    Like

    1. Jaaa het was soms wel echt lastig om hem weer helemaal klit en schuwvrij te maken .. Maar ik zou nooit (nooit) een konijn achter in de tuin kunnen laten zitten en ik ben zo blij dat hij nu lekker bij mij is. Het is zo’n lief beestje!

      Like

Leave a Reply

