Niet omdat het moet, maar omdat het kan

IMG_7632

Oke, na mijn confession van het zijn van een koffieverslaafde, komt nu mijn volgende: soms houd ik best van Nederlandstalige muziek, ook al zeg ik vaak genoeg het tegenovergestelde. En nee, dan heb ik het niet over onze “volksmuziek”, maar over de wat minder uhm … typisch Nederlandse liedjes. De laatste dagen staan er twee liedjes bij mij op repeat en in deze post kom je erachter welke dat zijn. Is dat niet super spannend?!

Manon – De Jeugd van Tegenwoordig
Als beginnende puber luisterde ik al naar de liedjes van De Jeugd van Tegenwoordig, zoals Shenkie en Watskeburt (dat laatste woord gebruik ik tegenwoordig gelukkig veel minder). Ook hun nieuwste liedje “Manon” is weer een typisch: gekke stemmen, teksten en alles. Ik zag de muziekvideo van het liedje een tijdje geleden voor het eerst op MTV en was eigenlijk meteen zo goed als verkocht. Eén woord: katten. Stop een kat in je clip en de kans is groot dat ik je liedje leuk vind. Nu is er bij “Manon” natuurlijk wel meer aan de hand, maar ik ben nooit zo goed geweest in het uitleggen waarom ik bepaalde muziek leuk vind. Het is gewoon zo, of niet.

 

Niet Omdat Het Moet – Lil’ Kleine & Ronnie Flex
Toen ik voor het eerst het liedje “Drank en Drugs” hoorde, was ik er niet meteen weg van. Eigenlijk vooral omdat ik het best gek vind dat kinderen van mijn kleine zusjes leeftijd (toen 12 jaar), over drank en drugs zingen. Maar ja, wie ben ik? Ik luisterde tenslotte ook naar zulke liedjes op die leeftijd, ook al had ik totaal niet door waar het nou eigenlijk over ging. Oke, het moge duidelijk zijn dat ik niet weg ben van dat lied, maar wel van “Niet Omdat Het Moet”! Sinds ik Ronnie Flex in Expeditie Robinson heb kunnen observeren, is mijn beeld van hem toch wel veranderd, in positieve zin. Wat is het toch eigenlijk een schatje! (oke, dat wil hij vast niet horen hah) Ik vind het refrein van dit liedje dan ook het fijnst om naar te luisteren en ik denk dat ik ook maar het liedje “Niemand” van Ronnie Flex en Mr. Polska aan mijn Nederlandstalige playlist op Spotify ga toevoegen.

Hebben jullie nog tips voor Nederlandstalige liedjes zoals deze?

2 thoughts on “Niet omdat het moet, maar omdat het kan

  1. De Jeugd deed hier in België een Radio 1-sessie en toen brachten ze ‘Manon’ samen met Selah Sue, moet je maar eens opzoeken op YouTube, ik vond haar bijdrage het nummer stiekem nog beter maken (ondanks ze eigenlijk bijzonder weinig zingt in dat nummer…)

    Maar er zijn een heleboel fijne Nederlandstalige nummers die geen traditionele volksmuziek zijn, en dan heb ik het zeker nog niet over schlagers. 😉

    Zo heeft Bart Peeters een heleboel knappe nummers geschreven, is er de fijne poprock met West-Vlaamse tongval van Hannelore Bedert, de fijne nummertjes van Spinvis,… Je moet er gewoon op botsen denk ik dan, want vaak komen we te weinig in aanraking met de knappe Nederlandstalige nummers tussen al het boenkeboenk-geweld op de radio hier tegenwoordig.

    Dankzij de radio 1-sessies stootte ik op nog een ander geweldig Nederlandstalig nummer dat ik voorheen niet kende maar wel van bij jullie komt: Typhoon! Samen met Bart Peeters bracht hij een geweldige versie van ‘De Zandloper’, wat een ontzettend sterk nummer is dat!

    Like

Leave a Reply

