Ik ben Pelgrim van Terry Hayes || Review

Auteur: Terry Hayes
Publicatie jaar: 2016
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers
Aantal bladzijdes: 735
★★/5

Blurb:
Pelgrim is de codenaam van een man die niet bestaat. De geadopteerde zoon die uitgroeide tot een van de beste spionnen. De regisseur van een uiterst geheime eenheid binnen de Amerikaanse spionagedienst. Een man die, voordat hij van de aardbodem verdween, het ultieme boek schreef over forensisch onderzoek. Het is datzelfde boek dat hem een jaar later in een obscuur hotel in Manhattan doet belanden, waar het lichaam van een onherkenbaar verminkt jonge vrouw is gevonden. Maar wat begint als een moordonderzoek zonder aanwijzingen, verandert in een zoektocht naar een onbekende vijand die een weerzinwekkend plan tot uitvoer wil brengen.
(Bron: Goodreads)

Review:
Nee, dit was helaas niet mijn boek en ik heb het daardoor ook nog niet uitgelezen (wel echt geprobeerd!). Voor het moment leg ik het even aan de kant om weer op te kunnen pakken wanneer ik daar zin in heb. Soms had ik namelijk van die momenten waarop ik daht “waar heeft meneer Hayes het nou over?”: er warden vaak details gegeven, die naar mijn idee niet per se nodig waren om het verhaal interessanter te maken. Ook vond ik dat er veel verschillende zaken door elkaar liepen, ik als lezer werd bedolven onder de flashbacks en ik dat alles vervolgens zelf in verband moest gaan brengen met het werkelijke plot. Het gaat dus over een geheim agent die een enorm belangrijke zaak voor zijn neus gedeponeerd krijgt. Vervolgens gaat hij naar Turkije om naast die enorme zaak nog een andere zaak te onderzoeken, waardoor het voor mij vaak moeilijk was om de zaken en de daarbij horende mensen van elkaar te kunnen onderscheiden. Echter, het boek zelf begint met NOG weer een andere zaak dan de twee eerder genoemde zaken. Ja, onnodig ingewikkeld wat mij betreft.

Wat mij heeft aangetrokken om het boek te kopen, was het concept: geheim agent moet een toekomstige terroristische misdaad voorkomen. Punt, dacht ik. Ja, leuk! (de reviews achter op het boek waren ook lovend) Maar nee, helaas heeft Terry Hayes het voor mij niet op een leuke manier uitgewerkt en miste ik mijn emotionele band met de hoofdpersoon. Jammer.