Vector van Simon de Waal || Review

Image

In mijn review van In een Donker Donker Bos van Ruth Ware, had ik het al even over de maand van het spannende boek. Die maand draait, zoals de naam al laat weten, om spannende boeken (thrillers, crimes etc). Net als bij andere boekenweken in Nederland, kreeg je bij aankoop van een spannend boek een gratis spannend boek cadeau. Dit jaar was het Vector van Simon de Waal!

Toen ik de achterflap van het dunne boekje las, trok het me niet direct aan en ik keek dan ook meer uit naar het boek dat ik daadwerkelijk aangeschaft had: In een Donker Donker BosVector gaat over een man, Alex, wiens vader dementerende is. Alex heeft de eerste jaren van zijn leven samen met zijn ouders in Rusland gewoond, maar ze zijn uiteindelijk naar Nederland vertrokken. Nooit heeft hij te horen gekregen wat de reden achter de plotselinge verhuizing was en wat zijn vader zoal in Rusland deed. Dan komt Alex er achter dat zijn dementerende vader een aantal keer bezoekjes heeft gehad van een Rus die zichzelf de broer van zijn vader noemt. Met deze Rus komen ook de gevaarlijke geheimen van Alex’ vader vanuit Rusland mee naar Nederland.

Waar In een Donker Donker Bos toch wel een redelijke teleurstelling was, was Vector dat absoluut niet! Het verhaal leest gemakkelijk en was zeer spannend! Zelfs nadat ik het boekje uithad, zat ik nog met vragen over hoe het nou precies zat ). Een boek die je aan het denken zet, fijn! (kan natuurlijk ook een minpuntje zijn 😉 Ik heb het idee, wanneer het verhaal langer geweest zou zijn dan 95 pagina’s, dat het een van mijn favoriete boeken had kunnen worden. Door deze lengte bleven de personages toch erg oppervlakkig, terwijl er zoveel uit te halen valt! Desalniettemin, een aanrader!