The Green Mile van Stephen King || Boek vs. Film

tumblr_ob8609BBDC1qbzzx7o1_540

Zondagavond heb ik dan eindelijk het boek The Green Mile van Stephen King uitgelezen. Na een rondje gewandeld te hebben (lees: pokemon vangen), hebben Pieter en ik ons geïnstalleerd op de bank om de film te gaan kijken. Ik was heel erg benieuwd of de filmmakers de elementen, die ik zo goed vond aan het boek, in de film hebben weten te verwerken en ze hebben me niet teleurgesteld!

Het boek
Omdat ik wist dat het boek en vooral de film heel hoog werden aangeprezen, vond ik dat ik The Green Mile toch echt eens gelezen moest hebben. Vooraf leek het me een nogal saai verhaal: gevangenis, cipiers en gevangenen. Nee, het trok me echt totaal niet.
Maar goed, het boek is geschreven door niemand minder dan Stephen King himself, dus er moesten wel een aantal gekke elementen inzitten, en gelukkig ben ik ze vaak genoeg tegengekomen! Neem bijvoorbeeld de magische handen van John Coffey (als in de drank, maar dan anders geschreven) en Mr Jingles. Die twee elementen lieten goed zien dat het ook daadwerkelijk om een boek van de King of Horror ging. And I love it!

De film
Ik vond het echt best wel spannend om de film te gaan kijken. Te vaak heb ik een film gezien, die totaal geen recht deden aan het boek, waardoor het boek vaak, op een of andere gekke manier, ook in aanzien daalde. Gelukkig was dit bij The Green Mile niet het geval! Ze hebben vrijwel alle elementen, die ik zo goed vond aan het boek, erin weten te laten (wat is Percy toch een … vervelende man). Wat ook altijd leuk is: zinnetjes horen die letterlijk uit het boek zijn overgenomen!
Het enige jammere vond ik dat de ‘gore’ niet echt terug te zien was in de film. Waar ik bij de executie van Del op de bank zat de huiveren en te slikken tijdens het lezen van het boek, was dat in de film veel minder. Gelukkig maar, want het was echt geen fijn gezicht geweest …

Book to movie: ★★★★★/5! 

One thought on “The Green Mile van Stephen King || Boek vs. Film

Leave a Reply

