Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children van Ransom Riggs || Review

tumblr_obuoz33Ppm1qbzzx7o1_540

Voordat de zomervakantie begon, had ik mezelf voorgenomen om zoveel mogelijk boeken te lezen voordat diezelfde vakantie weer over zou zijn. Ik moet zeggen dat me dit aardig lukt! *schouderklopje* Gisteravond heb mijn vierde boek van deze maand uitgelezen: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children van Ransom Riggs.

Samenvatting
Een mysterieus eiland. Een verlaten weeshuis. Een vreemde verzameling bizarre foto’s. Als kind had Jacob een speciale band met zijn grootvader, die hem bizarre verhalen vertelde over zijn jeugd en die een collectie vreemde foto’s van bijzondere kinderen bezat. Na het tragische verlies van zijn grootvader reist de zestienjarige Jacob naar een afgelegen eiland in Wales, waar hij de ruïnes ontdekt van een verlaten tehuis voor kinderen. Wanneer Jacob de verlaten kamers van het tehuis verkent, blijkt dat de kinderen van het tehuis meer dan alleen bijzonder waren. Misschien waren ze wel gevaarlijk. Misschien was er een goede reden om hen geïsoleerd op het eiland te laten wonen. En misschien zijn ze nog steeds in leven …
(Bron: Goodreads)

Review
Ondanks dat het verhaal heel anders was dan ik me had voorgesteld, heb ik er enorm van genoten! Door de samenvattingen die ik las en de foto’s die ik zag had ik het idee dat het een creepy horrorverhaal was. Toen ik het boek echter opende zag ik al snel de naam John Green voorbij komen (oa. bekend van The Fault in our Stars en Looking for Alaska) en wist ik dat het niet zo eng zou worden als ik dacht. En ik kreeg gelijk. Ik denk dat ik de foto’s en de anticipatie enger vond dan het verhaal zelf.

Wat ik wel onwijs fijn vond aan het verhaal, is dat de actie er meteen in zit. Je leest meteen de verhalen over het tehuis voor kinderen waar Jacobs grootvader zijn jeugd heeft doorgebracht. Door de samenvatting wist ik al dat Jacob uiteindelijk met de kinderen van de foto’s in contact zou komen, maar niet op welke manier en of ze ook daadwerkelijk zo gevaarlijk zouden zijn als de samenvatting doet vermoeden. Helaas, helaas, ik werd in dat laatste een beetje teleurgesteld: het werd voor mij een iets te doorsnee hoofdpersoon-red-met-zijn-vrienden-de-wereld-verhaal (althans … er komen nog twee verhalen na deze eerste)

Maar goed, gelukkig stelde de hoofdpersoon mij toch niet teleur! Waar ik de meeste Young Adult karakters een beetje te naïef en simepl vindt, was Jacob dat gelukkig niet. Jacob wordt namelijk verliefd, maar heeft eigenlijk al vanaf het begin af aan door dat de liefde wederzijds lijkt, maar dit hoogstwaarschijnlijk niet is. Ik vond Jacob een fijn hoofdpersoon, alhoewel ik ook vond dat hij zijn familie wel héél gemakkelijk in de steek laat aan het einde van het verhaal.

De wereld waar het verhaal zich in afspeelt was enorm goed uitgewerkt. Het verhaal speelt zich af in Wales, of nou ja, een eiland in de buurt van Wales. De manier waarop het eiland beschreven werd, gaf mij ook daadwerkelijk een ‘eiland-gevoel’. Ik hou ontzettend van vissersdorpjes en de daarbij horende zeeverhalen en die kwamen in Miss Peregrine goed naar voren! En ondanks dat het verhaal best ingewikkeld had kunnen zijn, vond ik dat Ransom Riggs het met een goede uitleg hier en daar een stuk minder ingewikkeld heeft gemaakt.

Oh, en dan heb ik het nog niet eens over de foto’s gehad! Het zijn authentieke vintage foto’s en het zo goed als het hele verhaal is rondom die foto’s geschreven. Hierdoor kreeg ik een nog duidelijker beeld van de personages, monsters en gevoelens die in het verhaal beschreven werden.

★★★★★/5

2 thoughts on “Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children van Ransom Riggs || Review

1. Ik vond het ook best een goed boek, ik wacht nu tot het vervolg is in de bibliotheek om verder te lezen zodat ik helemaal voorbereidt ben voor het verschijnen van de film later dit jaar 😀