Cinder van Marissa Meyer || Review

IMG_8496

Waarschijnlijk ken je het sprookje van Assepoester wel. Een jong meisje wordt geteisterd door haar boze stiefmoeder en haar twee vervelende stiefzusjes. Geweldig. Het was één van mijn favoriete Disneyfilms toen ik nog een kleine Romi was, en ik ken het verhaal dan ook uit mijn hoofd. Ik werd erg enthousiast toen ik het boek Cinder van Marissa Meyer in mijn instagramfeed voorbij zag komen (niet één, niet twee, maar wel duizend keer) en las dat het om een hervertelling van Assepoester ging. Na lange tijd heb ik het boek dan eindelijk gekocht, en ook gelezen!

Samenvatting
Humans and androids crowd the raucous streets of New Beijing. A deadly plague ravages the population. From space, a ruthless lunar people watch, waiting to make their move. No one knows that Earth’s fate hinges on one girl.

Cinder, a gifted mechanic, is a cyborg. She’s a second-class citizen with a mysterious past, reviled by her stepmother and blamed for her stepsister’s illness. But when her life becomes intertwined with the handsome Prince Kai’s, she suddenly finds herself at the center of an intergalactic struggle, and a forbidden attraction. Caught between duty and freedom, loyalty and betrayal, she must uncover secrets about her past in order to protect her world’s future.
(Met dank aan Goodreads)

Marissa Meyer
is een Amerikaanse Young-Adult auteur. Cinder is Meyer’s eerste, uitgebrachte, boek en ik had dan ook nog nooit een boek van haar gelezen. Aangezien Cinder het eerste deel is van The Lunar Chronicles, ben ik zeker van plan nog meer van haar boeken te lezen!

Verrassing!
Ondanks dat de meeste Young Adult boeken niet echt mijn smaak zijn, vond ik Cinder een verrassend fijn boek om te lezen! (Ja, ook hier komt een ‘sterke vrouwfiguur’ in voor, maar déze vond ik niet irritant) De actie laat niet lang op zich wachten en je bouwt meteen een lezer-personage relatie op met Cinder en de andere leuke mensen in dit verhaal. Natuurlijk bouw je ook een bepaalde relatie op met de stiefmoeder van Cinder, maar dan op de manier dat ik héél graag wilde dat ze zou verdwijnen.

Net zoals in het originele sprookje, doet deze stiefmoeder doet soms dingen die mij met open mond achter lieten. En niet alleen stiefmoeder Adri wist mijn afschuw op te wekken, maar ook de manipulatieve Queen Levana. Wat een verschrikkelijk mens.

Natuurlijk kwamen er in dit verhaal ook enkele plottwist voor, en opnieuw: ik zag ze van mijlenver aankomen. Ik vrees dat ik in mijn leven te veel boeken heb gelezen en films gezien, zodat ik elk verhaal wel een beetje ken en nog komende plottwists weet te herkennen. Maar gelukkig laat ik mij daardoor niet tegenhouden! Het boek heeft een open einde, zodat ik niet kan wachten tot ik deel twee Scarlet kan gaan lezen (die ook weer een hervertelling is van een sprookje, namelijk Roodkapje)!

★★★★★/5

Leave a Reply

